torsdag 20 augusti 2009

Ullkamning - kurs i Varberg 29-30 augusti 2009

Jag skall åka på kurs!!! Och kamma ull med stora "mordredskap" s k ullkammar. Och massor med härlig ull. Och en helt fantastisk ledare - Lena Hammarlund!!!


Här bredvid ser du hur man kammade ull på 1500-talet.

Bilderna är tagna på Lejre 2007 som besöktes av ett team från Historisch Openlucht Museum i Eindhoven som sysslar med just 1500-talet.

Men kamning av ull är mycket äldre än så. Redan våra kära gamla vikingar kammade sin ull.

Åter till kursinfon. Har varit på en hel del av hennes kurser förut och man får ALLTID lära sig något nytt eller annorlunda. Det är tur att man aldrig blir fullärd!!! För då skulle det bli riktigt tråkigt - tomt i huvudet antar jag. Nä, man skall komma hem från kurser med huvudet fullt av inspiration och nya idéer!!!

Om du undrar vem Lena H är så sök på bloggen - det finns en del filmer på YouTube t ex. En del av hennes ull känner jag till för hon ääälskar Ullas (min Ulla) ull. Här är några bilder från ett par tidigare kurser.

































Det är Hemslöjden i Halland Bindslöjden som anordnar kursen. OCH DET FINNS ETT PAR PLATSER KVAR - så är det någon därute som känner ett sug efter att vara med så ring hemslöjdskonsulent Marita Jönsson 035-211015

I Kallelsen står: ..."Ännu äldre än att karda ull, är att kamma ull. Garnet som spinns, blir jämnare än vid kardning. Kursledaren har olika sorters kammar som du kan prova. Vi provar olika ullkvaliteter. Tid har tt (har?) avsatts för att se utställningarna Bockstensmannen och Ötzi på Länsmuseet Varberg"...

Bockstensmannen har jag sett men den utställningen är väl värd att se igen. Ötzi har jag bara läst i en bok jag har samt i tidskriften Populär Arkeologi så det skall bli spännande att få ta del om de senaste rönen.

När det gäller kammar så har vi Magdalena som tillverkar sådana. Det är en avläggare till en av Lenas tidigare kurser - kamtillverkningen alltså. Kammarna hittar du här. Under tiden kan kan du kolla in mina kammar som Magdalena gjort.

Jag har nya mindre och tätare på beställning som förhoppningsvis hinner fram till kursen. Kommer en bild på dessa.

De två med jättelånga tänder använder jag när jag spinner melerat garn. Då lägger jag några lager i olika färger och spinner sedan direkt från kammarna.

kram
Ann

Inga kommentarer: