fredag 28 augusti 2009

Hantverksdag i Ramnaparken 23 augusti 2009

Var uppe i Borås, Ramnaparken och spann och pratade ull, kurser, avslappning med hjälp av ullhantering. Skrev här om förra årets hantverksdag i Ramnaparken.

Det var många trevliga människor som stannade till och pratade. Bl a en dam som sade sig ha haft växtfärgningskurser och tipsade om att något batterivattenliknande (tror hon menade destillerat vatten) gjorde att t ex kochenill färgar mycket intensivare. Ytterligare en färgare träffade jag. Tror han ursprungligen kom från Norrland. Nåväl, det visade sig att han hållit på mycket med kurser i svampfärgning. Så där rök en lång stund i trevligt samtal.

Min vana trogen, är ju disträ ibland, så hade jag glömt kameran hemma. Men blev räddad av en kompis som tog en hel hoper bilder och som lovat att jag får använda dom på min blogg. Det gäller bara att få hem dom - dom är på väg lite längre fram för då kommer kompisen hem och klappar mina får. Så ha tålamod, skall uppdatera den här texten med bilder längre fram!!!

När det gäller deltagande hantverkare så tycker jag det verkade som om antalet var mindre i år. Jag saknade både de där fantastiska knypplarna, halmslöjdarna, kaninerna, tvåändstickaren/ smygmaskvirkaren m fl. Hittade dock en som slöjdade nyckelharpor!!! Lär ha varit där förra året också men då missade jag nog honom. Såg honom tälja sådana där trycktangenter med en pytteliten kniv. Det var facinerande.

Det kom hyfsat med folk men inte så där jättemånga. Hörde från kompisen som varit på smådjursutställningen i Vårgårda att det inte var så där jättemånga där heller.

Kanske det hela har blivit lite för mycket marknad, jag menar väldigt många har MASSOR till salu. Kanske man skulle satsa lite mer på prova på aktiviteter till nästa år. (kommer ett inslag så småningom om en tidigmedeltida marknad som jag besökte i somras - där var det tvärtom! Alla satt och arbetade som man gjorde på den tiden och visade glatt upp hur man gjorde och lät besökarna prova. Man hade en del till salu men inte jättemycke!!!)

Jag är i alla fall nöjd för jag åkte inte dit för att sälja något utan för att prata om spinning och ull.

Fick i alla fall sålt ett par grova karamellfärgade sockar till en dam som var så frusen om fötterna. Hon tyckte det "var rejäla gammaldags grova raggsockar, såna ser man inte ofta numera".

Sedan sålde jag tre härvor lila melerat garn till tunnare sockar. Så bensinen blev betald och jag hade skojigt.

Gjorde också lite reklam för Magdalenas ullkammar och Gammeldags sländor m m

Hade med mig spinnrocken Christina och hon blev provad av en fårägare och av damen som skulle gifta sig för 9:e gången i kyrkospelet. Så lite prova på hade vi i spinnhörnet. Fick också visa sländspinning och hur man tvinnar två en-trådiga garner till till ett två-trådigt garn.

kram
Ann

Inga kommentarer: