fredag 28 augusti 2009

Nya ullkammarna

Nu har dom dykt upp - mina nya ullkammar - precis lagom till kursen.

Och jag har provat dom!!! Perfekta till kortare finfibrig ull. Fick en del ull av en kompis som hade finfina gutefår. Den besättningen är tyvärr slaktad nu så dom säckarna jag fick är det allra sista av en otroligt bra guteull.

Nåväl, mina nya kammar har kortare tänder bara 9 cm långa. Sedan har jag valt att låta göra två varianter - ett par där centrumavståndet mellan tänderna är 8 mm (den glesare kammen till vänster på bilden) och ett par där centrumavståndet bara är 6 mm!

Tanken är att kunna kamma finfibrig kort ull samt hundhår. Yepp, har en beställning på garn till en tröja där matten redan har fått hjälp med spinningen till en del och stickat en bra bit på framsidan. Tänkte prova detta efter helgens kurs.

Det ljusare garnet är ovan nämnda guteull och denna härva är gjord av kamgarn utdragen till en sträng. Den var oerhört lätt att spinna på slända. Detta garn har nästan inga stickelhår kvar.

Det mörkare garnet är samma guteull men det är kamresterna som jag handkardat och sedan spunnit. Det blev förvånansvärt bra med tanke på att det finns massor med korta fibrer och en hel del stickelhår (som ger garnet dess mörkare färg).

En sak som jag noterade när jag tvinnande var att när jag fått för mycket tvinsnodd så vred sig garnet, när man förde ihop garnändarna för kontroll av tvinningen, åt ena hållet (S) och var det för lite snodd vred sig garnet åt andra hållet (Z). Kanske bör jag nämna att jag spinner S och tvinnar Z.

Det här fenomenet har jag i alla fall inte hört något om tidigare. Men nu vet jag om jag skall lägga på tvin eller om jag skall släppa fram en bit otvinnat för att garnet skall bli balanserat.

kram
Ann

Inga kommentarer: