tisdag 11 augusti 2009

Spinnträffen i Lilla torpet 9 augusti 2009

Söndag morgon åkte jag till Lilla torpet för att vara med på SpinnaTvinnas spinnträff. Med följde spinnrock, skrubba och diverse annat smått och gott, bl a ett par spin/spol tenar att prova.

En skrubba är en sorts kardbänk som förr användes till att grovkarda ullen i - d v s rensa bort det mesta "böset".

Det hade regnat under kvällen/natten innan och det nyslagna gräset doftade underbart (hö) i den fuktiga värmen. Vilken frid! Lugnt, tyst och fågelsång! Lååångt inne i skogen på en höjd. Ljuvligt! Rofyllt! Härligt!

Vi blev ett glatt gäng från både när och fjärran som "tjötade" massor, klämde på prover av både garn och ull.

Diskussionerna var många och tipsen ännu fler. Men stundtals var koncentrationen mycket stor och det enda som hördes var spinnrockarnas surrande.

Ashfords nya finkarda med variabla hastigheter provades både med järnstångstyngd och utan. Har inte riktigt lagt guruns namn på minnet (han som funderat ut detta sätt) men tror han hette något liknande Fannan.

Skall ta reda på mer. I alla fall så funkade det som så att fibrerna styrdes till den stora kardtrumman och packades bättre - samtidigt som denlilla pådragningstrumman inte fylldes så mycket.

Sedan var det något med att justera avståndet mellan trummorna. Skall prova och klura ut mer.

Ullfloret som var kardat var i alla fall helt underbart i färgerna (jag gillar ju lila!) och jag blev presenterad en del att prova på.

Vilket jag gjorde med min nya slända nr 1 när jag kom hem.

Vad kan detta garn bli tro. Skall det tvinnas med en tråd mörklila eller svart eller...

Tja, jag får nog suga på den karamellen medans jag spinner färdigt garnet. Skall spinna det så här tunnt som jag börjat.

Faktiskt så gör det vita florsjoket att garnet kommer att se mycket ljusare ut än vad kardfloret visar.
Kommer tillbaka med en bild när garnet är färdigt.

Yepp, "min nya slända" inhandlades på plats för Gammeldags visade prover på sitt sortiment.

Det blev ytterligare en härlig slända i tuja utöver nr 1 som var en turkisk variant (kommer inte ihåg träslaget men tror det var björk), dessutom ett litet härvträ i vackert ådrad björk.

Till alla dessa redskap var jag ju "tvungen" att köpa en alldeles nyfärskvävd sländpåse i damast dekorerad med spinnrockar.

Det visades även garnprover med lite olika spinning och
färgning.

Se på bilderna och drägla.

Vill du handla något så finns detta och mer på





Supporterstödd sländspinning visades och provades också.

Med det här sättet kan man spinna tunna tunna trådar då sländans tyngd inte belastar tråden.

Denna sorts slända har oftast inte någon krok eller jack i toppen utan toppen är avfasad på samma sätt som spinn/spol tenarna.

Själv provade jag på I:s ny Louetvinge med flyttbar krok och spolen klädd med en plasthylsa. Den är gjord för att spinna tunna tunna garner och kändes väldigt enkel att spinna med. Var riktigt stolt för jag lyckades också spinna tunt tunt redan första gången.

Spinna på spinnten/spolten gjordes också och jag lärde mig (=lyckades) spinna med långdragstekniken.

Peppar peppar - jag LYCKADES FAKTISKT. Den lilla slatten som blev resultatet sitter upplindad på
härvelträt här ovan.

Bilden här till vänster visar hur man kan spinna inslagstråd direkt på en spolhylsa till vävning.

Tror inte man först spann tråden och lindade av den och sedan härvlade den för att sedan via garnvinda spola upp den på spolar. Spann man garnet själv så spann man nog "direkt" så att säga.

Kan tro att man "bara" spolade köpegarnet från härva.

Däremot tror jag man spann garn med vinge och spole när det gällde varpgarnet. Var efter varpspolställningen användes vid själva varpningen.

Nåväl, översta bilden visar en alldeles nytillverkad spol/spinn ten från Ashford.

Den nedre bilden visar en härlig gammal spol/spinn ten med stort drivhjul och dessutom en distansrulle för att passa den ursprungliga spinnrocken - vilket gjorde att den dessutom passade avståndet mellan ståndarna på min gamla Ashford spinnrock.

Härligt färgad ull fanns också - som förvandlades till garn.

Denna tops hade färgats med Zeniths syrafärg i citrongult och grönt (om jag nu kommer ihåg rätt) och sedan körts i microvågsugn!

Resultatet, helt underbart läckert! Det är sådant SpinnaTvinna gänget sysslar med på färgträffarna på Blåstället i Angered.

Ett prov på en kofta i "Knit one below" stickning - yepp, inspirationen hämtad från den BOKEN - i härliga mustiga naturfärger fanns att beskåda.

En härlig snart färdigstickad tröja i naturgrått och lite annat smått och gott fanns också till beskådande (men jag glömde fotografera).

Diverse kaffepausar och andra pausar förekom också men i övrigt var det "full rulle" på allt annat. Dagen blev lång, började vid 10.00 och slutade inte förrän vid ca 18.00 - då vart jag rejält trött men ändå full av nya intryck och idéer.

Tack till er alla som gjorde denna dag så fantastisk.
Kram Ann

3 kommentarer:

Birgith sa...

Den turkiska sländan är gjord i päronträ.
Hälsar
Birgith

Anonym sa...

Vad mycket du fick med på dina bilder! Riktigt inspirerande att titta på - och välkommen tillbaka!
/I

Emma sa...

Hej vilken härlig och inspirerande blogg :) jag fastnade speciellt för Ashfords nya finkarda, jag om det är så den heter? eller har den kanske ett annat namn? vet du möjligtvis vart man skulle kunna köpa en sådan karda? du får mer än gärna maila mig på woppie_my@hotmail.com
mvh// Emma