tisdag 28 april 2009

Ull spinnings projekt 1 - inslagsgarn till vävprojekt i varptyngd vävstol

Fick en påse med denna fina ull från en bekants släkt i Norge för att prova. Ullen har en härligt mörktmörkt brun färg med solblekta toppar. Tänkte spinna lite inslagsgarn till ett kommande projekt med vävning i varptyngd vävstol. Inslagsgarnet är tänkt att bli lite mjukt och fluffigt samt 2-trådigt.
Bilden är tagen efter det att ullen blivit ordentligt genomsköljd. Vill ha lite ullfett kvar till spinningen så jag tvättar aldrig ur ull med tvättmedel (läs milt hårschampoo) före garnet är spunnet.

Efter sköljning tesar jag ut ulltottarna genom att öppna upp klippändan och sedan dra ut små grupper ullstrån tills varje tott är klar. Har lärt mig att ju noggrannare detta arbete med utredning av ull och rensning från skadade toppändar samt grövre skräp är gjort ger en betydligt mer lättkardad och bättre finrensad kardrulle. Det ligger mycket i att ju bättre förarbete man gör med ullen desto jämnare och lättare löper stråna vid själva spinningen. En fördel är att man kan spinna oerhört tunna jämna trådar med sådan ull till t ex spetssjalar.

Nederst till vänster ligger den torkade ullen, till höger en tesad handfull och bredvid en hel hög med tesar. Överst ligger färdiga kardrullar.

Nåväl, var på kurs hos Kerstin Gustafsson och lärde mig hennes sätt att hantera ull och spinna i höstas. (Kommer lite små projektrapporter om aha projekt förorsakade av denna kurs lite längre fram). På kursen kom jag underfund med det hela genom att jag observerade en nog så viktig detalj! Man spinner från klippändan och rullar upp rullen efterhand med pekfingret!

Så nu har jag gjort en hög kardrullar och lärt mig att se "rätt" ända. Så här blev det med den bruna ullen. Se bilden ovan. Nog ser det härligt mjukt ut?

Sedan har jag valt spinnrocken Christina för att spinna det hela till ett halvgrovt jämnt 2-trådigt garn. Tråden spinner jag i S (motsols) och sedan tvinnar jag 2 trådar i Z (medsols). Detta faller sig naturligt för mig för jag har för länge sedan blivit sagt att så gör man av min farmor. Även min mors släkt från bondvischan runt Kungälv spann på detta sättet. Så det finns nog "nedärvt" i generna (;-)))
Har gjort provspinningar med 2, 3 och fyra tramp per ca 15 cm spinning och kommit fram till att 3 tramp ger ungefär lagom med snodd. Verkar kanske lite mycket men en del går bort vid tvinningen och jag vill ha ett "halvpärligt" garn.

Lärde mig också ett annorlunda tvinnsätt hos Kerstin Gustafsson där man drog fram garntrådarna, lade dom parallellt och sedan lät dom tvinna ihop sig så mycket som dom ville för att få balans. Resultatet blir ett hårt fluffigt balanserat garn. Övningskörde på det i vintras till julklappsmössorna. Måste säga att jag gillar det skarpt.Man kan prova garnets självtvinn för att få se hur slutresultatet ungefär blir med ovanstående tvinningssätt genom att använda en krok gjord av ett stort gem och ett par kultyngder.

Jag erkänner villigt att jag gillar att gå på kurs och lära mig hur andra gör. För det inspirerar mig till att prova och komma underfund med varianter som i många fall jag "snor" eller justerar att passa till just mitt sätt att spinna. Tror det kallas utveckling??? Brukar säga att man kan ju alltid prova och se om det passar bättre och för det mesta har jag jätteroligt med alla mina försök och blundrar!

Hur som helst har jag fått lära mig av andra duktiga spinnare att det finns inget rätt eller fel håll att spinna garn. Dessutom har jag sett i många av de bohusländska finnvävarna att även här har man spunnit så. Kanske inte så konstigt då min mors släkt kommer från samma trakter där man vävde de här vävnaderna?

Själv har jag upptäckt att sådant här Z-spunnet 1-trådigt resp S-spunnet tvinnat Z 2-trådigt garn går bättre med både nålbindning och tvåändsstickning för det "vrider inte upp sig" (men lägger på snodd/tvinn).

Ja, så här blev det färdiga garnet och det kommer att passa perfekt till mitt varpspunna garn i beige från Gittan!
Men varpspinning det är en liten speciell historia som kommer längre fram. Framtill dess kan ni få se en bild på mitt projekt med handspunna fårfiltar i damast. Allt garn här är 2-trådig handspunnet på gamla ärvda Gunhild.
Ser ni fåret???

Varpgarnet lite hårdare spunnet och tvinnat och håller bra! Ibland kan varptrådar fastna i varandra så varpen skulle nog varit spunnen och tvinnat ännu hårdare då detta beror på fibrer som sticker ut!!! Men man lär av sina erfarenheter!!!
Kram
Ann

1 kommentar:

fale artut sa...

Men så roligt att läsa och lära och vilken fantastisk Väv!
Kommer tillbaka, har varit här förr!