onsdag 28 januari 2009

Vad är vi för sorts får i Hulta?

Har fått frågan från en av er läsare och här kommer vad jag vet om "rasen".

Jag har pratat med uppfödaren till våra 3 första flickor ett flertal gånger, vår numera avlidne fårguru i Fåravelsföreningen Arvid Carlsson, Ramsholmen, Örby i Marks kommun. Han var en man som var mycket aktiv inom fåravelsföreningen och han är välkänd i fårkretsar runt om i landet.

Enligt honom var det från början "lantrasfår", dvs korsningar med kortsvansade får från bygden, som han började med. Han köpte tidigt in ett gäng friskt blod från västkusten som var ättlingar till de Dala-päls får som tillsammans med inköpta bruna Spelsaubaggar blev grunden till Ryafåren.

Är du intresserad av vem, när och hur ryafåren "blev till" så kan du läsa mer på hemsidan om Lövöns ryafår http://www.bystan.se/far.htm där det finns en slatt av den ursprungliga flocken kvar - alltså avlägsna släktingar till mina får!!

Arvid drev ett projekt med att ta fram bruna (naturfärgade) får och korsade in fler Spelsau, som han hämtade i Norge, lite gotlandsfår och jag vill minnas att det även förekom en gutebagge.

Förutom att få tillbaka våra ursprungliga gammaldags fårfärger så hade han som mål att få fram ett mindre djur med god slaktkropp (16-24 kg på 7 månader), bra finfibrig ull samt fina pälsskinn av såväl lamm som äldre djur.

Idag vet jag inte om någon mer som har får vilka är födda hos Arvid, vet bara att en del fårbekantar har får med en liten del blod från Arvid. Skulle det finnas någon ute i nätet som har gamla "renrasiga Arvid Carlssons får" vore jag jätteglad för kontakt och avelssamarbete. För de får Arvid fått fram är väl värda att bevara. Kan även tänka mig får med 50 % "Arvids blod" också!

Har också haft besök av den före detta djurskyddsinspektören i Borås, som numera bor här i Mark. Vi har haft en diskussion om att det vore synd att ingen tagit tag i Arvids avelsarbete och fortsatt. Bägge två anser vi att hans resultat är mycket väl värt att bevara!!! Så återigen finns det fler "Arvid Carlssons får" där ute så tag kontakt för samarbete!!!

Återkommer med presentation av våra djur längre fram.

Beppes matte

1 kommentar:

emma sa...

Mina Ryafår har sitt ursprung i de får som kommmer från Tjöstelsröd. Ivar Andreasson som var med och bildade Ryaklubben hämtade sin ursprungliga besättning därifrån.

Du har fått en utmärkelse på min blogg. Gå in och kopiera bilden och lägg den på din sida. Skicka gärna utmärkelsen vidare till någon vars blogg du uppskattar. http://ullegull.bloggsida.se
Birgith