onsdag 30 januari 2013

Kassetvävstolen FIA - vävning

NU!!! Äntligen har jag fått justerat den för snart 2 år sedan inköpta kassettvävstolen FIA!!!

Det visade sig att gavelsidorna inte var ett "maka" par utan att den ena hade överliggar fästet 7 mm längre fram på sidogaveln (den högra gaveln)!!!  Detta gjorde att slagbommen slog snett och att det inte gick att väva inslag 90 grader mot varpen.

Måste tillstå att jag HADE problem även vid monteringen av stativet!!! Fick ta i lite för att få ihop ställningen!!! MEN det gick!

Vad är nu då en kassettvävstol och vilka fördelar har den?  Jo, fördel nr 1 är att det är två kompletta insatser (liknande en bordsvävstol) som lätt går att byta mellan. Dvs man kan ha två olika vävnader igång SAMTIDIGT!

Man kopplar lätt  ur "karbin"krokarna i undre skaft delen av solvpaketet, lyfter ner solvpaketet med upphängning och även slagbommen och på ett smart sätt fälla ihop och fäster dessa vid "kassetten"!!! Därefter tar man tag i kassetten, lyfter den uppåt i framkanten och drar sedan den mot sig så att de små styrfästena i baksidan av kassetten kopplas loss.

Omvänt sätter man i kassett nr 2 och hänger upp solvpaketet och bommen, kopplar på "karbin"krokarna och voilá kan börja väva!!!

Har som sagt lyckats justera så att slagbommarna i fortsättningen packar inslagen helt korrekt!  Och börjar provväva en lååååång varp, 17,65 m!!!

Varpen är ett "arv" efter en gammal vävlärarinna, Maja P., och är i tunn varptråd. Denna varp vet jag inte vad hon tänkt göra med MEN jag färgade den i batikliknande mönster i lila/ceris/blå/grön färg.

Till inslag hade jag två alternativ - ett tunn halvblek stränggarn som jag ärvt efter min farmor. Hon arbetade som spinnerska på Gamlestadens Fabriker i början av förra seklet. Där hade hon blivit vid trassligt kasserat stränggarn som hon tog hem och redde ut! Vi talar om ca 1908!!!  Detta stränggarn tänkte jag använda som glesrips inslag till en lång härlig löpare till mitt stora bord.

Det andra inslags alternativet jag har är ett tunnt garn i bomull/lin/rami/hampa som jag blivit vid ca 10 kg av billigt hos Kinnagarn. Det tunna garnet har jag övat öglespinning på och har nu 1,5 kg tretrådigt mjukt inslagsgarn. Tanken var att väva likså några meter smala långa handdukar i denna kombination.

Vid uppsättningen av varpen fick jag mig många goda skratt när jag kom på hur galet jag i vissa fall bar mig åt.  Visade sig att jag förträngt massor!!! Största gapskrattet kom då jag i min iver fått till ALLT - även knutit fram - och upptäckte att jag glömt sätta i slagbommen innan framknytningen!!!  Nåväl, NUMERA vet jag PRECIS hur man monterar isär en sådan slagbom och HUR man får i den runt varpen!!! Måste säga att upphängningen i stång och självlåsande muttrar var SMART!!!

När jag började väva upptäckte jag att jag nog valt FEL sked alternativt inte TÄNKT när jag skedade för INTE blev det speciellt mycket rips på den uppsättningen! Varpen liksom gled ut och ansåg att den hellre ville bli en variant av tuskaft!!! Nåväl ser fint ut och duger gott till handdukar.

Hm... skall nog skeda om till 4 trådar i vartannat rör innan jag väver löparen. Och skall komma ihåg att rips inslag skall vara ett tjockt och ett tunnt - inte som just nu bara tjocka!!!

Och en annan sak. Den här vävstolen är JÄTTEHÖG!!! Inte dög min goa kontorsvävstol då den var för LÅG, inte dög Ikeas höga barstol då den var för HÖG - MEN den där "löjliga" vita barstolen jag vann på lotteriet på Skene Marten för 2 år sedan - DEN var PERFEKT!!! Så det fanns nog en anledning till den vinsten!!!

Ja man lär så länge man lever!!! MEN samtidigt är det ju en tjusning, utmaning och charm i att klara av alla "troll" som dyker upp innan allt fungerar som det skall. Därefter är det ju bara maraton-vävning (17,65 m)!!!

Tja, så här ser min vävhörna ut, öglegarnet, själva väven...

5 kommentarer:

Cecilia sa...

Spännande med varp och väft med så mycket historia, två olika kvinnor som möts, om man vill tänka så.
Jo, det är många moment som måste göras i rätt ordning när man sätter upp väv, jag brukar märka det varje gång, också...
Trevligt att se att du "blir vid" saker och ting, ett uttryck som min make använder ibland, så nu vet jag två som säger så.
Det ser väldigt trevligt ut, vid din vävstol!

Hultaflickorna sa...

Yepp, Cecilia! Det händer mycket och det kommer en liten fortsättning på eskapaderna inom kort!!!

Tänk så mycket man glömmer och som sedan på något "lurigt" vis plingar till där uppe (när hjärnan väl hittat rätt lagringsplats)!!!

Läsa böcker - nä, det är att fuska!!! Läste ju dom allihop i en något sånär forntid!!!

Linda S sa...

Men vilken söt lite vävstol! Jag har just börjat ta mina första trevande steg in i vävandets värld. Och såklart att du kan det också! Jag tror jag har utsett dig till min handarbetes-mentor :-)

Unknown sa...

Vill ni ha flera ? Jag har 2 ramar och 3 kasetter 1 30 cm och 2 90 cm

Anonym sa...

hej glömde skriva en mailadress och skriver igen Hej jag heter MoonKee Horne och går Textil basår handarbetets vänner.Jag har fått en kasettvävstol och letar febrilt efter någon slags handledning eller beskrivning och hittade denna blogg och förstår att du har en.Undrar om du skulle kunna skicka mig en beskrivning. Jag skickar gärna kuvert och frimärken till dig och ersättning för kopiering om du har något ayt dela med dig av. Skulle så gärna börja väva så fort som möjlugt. Den ska transporteras hem till mig i morgon em.Så spännande vänliga hälsn från MoonKee som hoppas att du har något